Nowotwór jąder – objawy

Rak jądra stanowi około 1 procent wszystkich nowotworów złośliwych u mężczyzn. Nie można jednak lekceważyć tej choroby, ponieważ w ciągu ostatnich 40 lat zanotowano przeszło dwukrotny wzrost zachorowań. Jakie są objawy nowotworu jąder? Na czym polega diagnostyka tej choroby?

Rak jądra to choroba atakująca przede wszystkim ludzi młodych, przed 40 rokiem życia. W naszym kraju wykrywa się około 700 przypadków zachorowania na nowotwór jądra w ciągu roku. Największą grupę nowotworów jądra stanowią nasieniaki i nienasieniaki. Nasieniaki dotyczą przede wszystkim mężczyzn pomiędzy 25 a 45 rokiem życia, a nienasieniaki występują w wieku 15-30 lat.

Pamiętajmy, że nie każdy guzek w jądrze oznacza automatycznie nowotwór. Istnieje wiele chorób, które powodują obrzęk jądra. Jedną z nich jest np. wodniak, czyli nagromadzenie płynu w mosznie między jądrem a moszną. Na szczęście wodniaki nie są niebezpieczne i można je leczyć operacyjnie.

Jakie objawy powinny Cię zaniepokoić

Do najczęstszych objawów raka jądra należy powiększenie części lub całego jądra. Powiększenie jądra jest jednostronne i stopniowe, a samo jądro jest z reguły twarde, wyraźnie cięższe i niebolesne. Tylko u 25% chorych w trakcie rozpoznania raka jadra występują objawy stanu zapalnego i bolesność.

Jeśli wykryjesz guz albo powiększenie jądra, powinieneś natychmiast zwrócić się do lekarza. Na początek musisz zapisać się do lekarza rodzinnego po skierowanie do urologa. Możesz też od razu iść do specjalisty, jeśli zdecydujesz się skorzystać z prywatnego gabinetu urologicznego.

Doświadczony urolog może z dużym prawdopodobieństwem rozpoznać nowotwór w czasie badania palpacyjnego (poprzez dotyk). Na potwierdzenie diagnozy zleca się badania USG, które cechuje wysoka czułość w wykrywaniu raka. Znaczenie dla rozpoznania raka jądra i zaplanowania leczenia mają także znaczniki biologiczne. Dlatego, u chorego oznacza się stężenie poniższych związków:

• alfafetoprotein (AFP)
  • gonadotropiny kosmówkowej (hCG)
  • dehydrogenazy mleczanowej (LDH)

Dodatkowo, lekarz urolog może również zlecić tomografię komputerową jamy brzusznej.