Czym zajmuje się urolog?

Lekarz urolog zajmuje się przede wszystkim chorobami związanymi z układem moczowo-płciowym. Bada patologie tego układu i zajmuje się budową tworzących go narządów. Najczęstszymi przypadkami, z którymi pacjenci zgłaszają się do urologa, jest nietrzymanie moczu oraz stany zapalne i infekcje układu moczowo-płciowego.

Urolog leczy nie tylko problemy z nietrzymaniem moczu i erekcją, ale także choroby narządów wewnętrznych ściśle powiązanych z układem moczowym, takim jak np. pęcherz, nerki, nadnercza czy moczowody. Badaniu u urologa nie należy do najprzyjemniejszym, ale pomaga skutecznie zaradzić wielu wstydliwym schorzeniom. Leczenie polega przeważnie na przyjmowaniu lekarstw albo skierowaniu na zabieg. Czasem lekarz może również zlecić wykonywanie specjalistycznych ćwiczeń na mięsnie – np. w przypadku nietrzymania moczu. Przed wizytą u urologa musimy uzyskać odpowiednie skierowanie od lekarza rodzinnego (o ile nie korzystamy z wizyty w prywatnym gabinecie urologicznym).

Choroby i objawy, z którym należy zgłosić się do urologa

Do urologa należy udać się  w przypadku takich schorzeń jak: choroby zewnętrznych narządów płciowych, a w tym stulejka, wodniak jądra, wnętrostwo lub załupek; stany zapalne narządów płciowych; stany zapalne dróg moczowych; zaburzenia pęcherza; kamica układu moczowego; krwiomocz; żylaki powrózka nasiennego; torbiele nerek; przerost stercza; oraz nowotwory jąder, nerek lub pęcherza moczowego.

Dla niektórych pacjentów wizyta może wiązać się ze stresem, dlatego, jeśli ma to dla nas znaczenie, warto upewnić się do jakiego lekarza się zapisujemy – czy jest to kobieta, czy mężczyzna. Pamiętajmy, że chociaż wizyta u urologa nie należy do najprzyjemniejszych, to pozwala leczyć bardzo poważne schorzenia i pozbyć się problemów, które wpływają na nasze codziennie funkcjonowanie. Zwlekanie z leczeniem nie tylko powoduje zaostrzenie dolegliwości urologicznych, ale może także utrudnić pełne wyleczenie choroby, która zaatakowała organizm. Dlatego, nie powinniśmy się wstydzić, w końcu zdrowie jest przecież najważniejsze!