Jak przygotować się do wizyty u urologa

Urolog zajmuje się leczeniem chorób związanych z układem moczowo-płciowym. Dla wielu osób wizyta u tego specjalisty wiąże się ze sporym stresem, dlatego przygotowaliśmy krótki poradnik – jak odpowiednio przygotować się do wizyty w gabinecie urologicznym.

Stres przed lekarzem urologiem spowodowany jest dwoma głównymi czynnikami – lękiem przed badaniem i zakłopotaniem związanym z intymnym charakterem schorzeń, z którymi przychodzimy. Żeby wyzbyć się tego irracjonalnego lęku, wystarczy że zdamy sobie sprawę jak przebiega wizyta i jakich badań w jej trakcie możemy się spodziewać.

Jak przygotować się do wizyty u urologa?

Gdy już przełamiemy opory psychiczne przed wizytą u urologa, musimy także wykonać odpowiednie badania. Zazwyczaj będziemy musieli z sobą przynieść:

• wyniki badań krwi i moczu,
  • prześwietlenia,
  • wyniki USG,
  • oraz spis leków, które przyjmujemy lub niedawno skończyliśmy przyjmować.

Istotne jest także dokładne przypomnienie sobie wszystkich objawów i problemów, które skłoniły nas do wizyty u lekarza. Na koniec – nie zapomnij odpowiednio zadbać o higienę w dniu badania.

Przebieg wizyty

W trakcie wizyty, lekarz urolog najpierw przeprowadza wywiad z pacjentem i ustala co mu dolega. Następnie może zlecić odpowiednie leczenie albo badania, które pomogą zdiagnozować przyczynę naszych dolegliwości. Rodzaj badań, które będziemy musieli przeprowadzić, zależy od problemu, z którym się zgłaszamy. Jeśli na przykład czujemy ból w jądrze – konieczne będzie przeprowadzenie badania USG obu jąder. Jeżeli mamy problemy z prostatą, urolog będzie musiał przeprowadzić badanie PR (per rectum), czyli przez odbyt. Polega ono na zbadaniu palcem końcowego odcinka jelita grubego. Badanie to nie należy do przyjemnych, ale dzięki niemu urolog może ocenić stan prostaty pacjenta.